TOWARZYSTWO KRZEWIENIA KULTURY FIZYCZNEJ – OGNISKO „WIERZBNO”

O nas

Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej – Ognisko „Wierzbno” jest stowarzyszeniem działającym na terenie Warszawy od 1970 roku. Organizujemy grupowe zajęcia gimnastyczne i sportowe dla mieszkańców Warszawy i okolic oraz zachęcamy do wyrabiania u siebie nawyku zdrowego stylu życia. W naszych ćwiczeniach stosujemy również elementy jogi i pilatesu. Ćwiczenia prowadzi wykwalifikowany instruktor sportu, a uczestnicy zajęć znajdują się pod opieką lekarza. Wszystkie ćwiczenia prowadzone są zgodnie z zasadą wszechstronności, systematyczności i stopniowania obciążenia.

Działamy z myślą o osobach pragnących zachować na długie lata sprawność fizyczną a wśród nich dla tych, którzy są po przebytych chorobach serca (np. zawał serca) i układu krążenia, lecz chcą nadal aktywnie uczestniczyć w życiu.

Wiadomo, że z biegiem lat nasza sprawność maleje. Następuje spadek masy mięśniowej, elastyczność ścięgien i wiązadeł, wytrzymałość i gęstość kości, obniża się wydolność krążeniowa i oddechowa. Wpływa to na obniżenie jakości naszego życia. Aby temu zapobiec, należy stosować aktywność ruchową. Od dawna już wiadomo, że ruch jest lepszy niż lekarstwo. Wysiłek fizyczny wyzwala w organizmie endorfiny, inaczej nazywane hormonami szczęścia

Wysiłek fizyczny wyzwala w organizmie endorfiny, inaczej nazywane hormonami szczęścia.

Historia

TKKF Wierzbno powstało w 1970 r. Grupa kardiologów z prof. dr. Edmundem Żerą i dr. med. Adamem Kontowtem ze szpitala św. Elżbiety przy ul. Goszczyńskiego na warszawskim Mokotowie postanowiła poszerzyć leczenie poszpitalne osób po przebytych zawałach serca o stałe zajęcia rehabilitacyjne, oparte na powszechnie stosowanych zajęciach gimnastycznych. Inicjatywę podjął Zarząd Główny Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej.

Jako pierwszy w kraju powstał ośrodek rehabilitacji kardiologicznej na Mokotowie, który został włączony do istniejącego już TKKF – „Wierzbno” w pomieszczeniach „pod skocznią narciarską” przy ul. Czerniowieckiej 3. Do ośrodka prowadzącego stałe zajęcia dla byłych zawałowców, leczonych w szpitalu przy ul. Goszczyńskiego, oddelegowano dwóch lekarzy z kliniki kardiologicznej tego szpitala. Program rehabilitacji był oparty na zajęciach ruchowych, które powierzono instruktorowi z Ogniska „Wierzbno”. Pierwsze zajęcia gimnastyczne odbyły się, według wstępnego programu 3 listopada 1970 r. w dwóch grupach 12-osobowych, po 45 minut.

W następnych latach doskonalono program zajęć gimnastycznych, opiekę medyczną, a także uzupełniano sprzęt lekarski, sportowy i gimnastyczny. Ćwiczenia grupowe prowadził wykwalifikowany instruktor pod nadzorem lekarskim dra Adama Kontowta, a po jego przejściu na emeryturę, lekarzy wskazanych przez szpitale przy u. Goszczyńskiego lub ul. Stępińskiej. Uzupełnieniem rehabilitacji było coroczne organizowanie na przełomie maja i czerwca turnusów rehabilitacyjnych w ośrodkach i miejscowościach zapewniających warunki odpowiadające leczeniu kardiologicznemu. W wyjazdach uczestniczyli: lekarz, pielęgniarka i instruktor. Turnusy rehabilitacyjne są organizowane również obecnie, z tą różnicą, że opieka lekarska i rehabilitacja są prowadzone przez miejscowe zespoły.

Dzięki determinacji wieloletniego prezesa śp. Zbigniewa Zakulskiego, Ognisko opuściło struktury ogólnopolskiego Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej i uzyskało samodzielność organizacyjną. Po uporządkowaniu stanu organizacyjnego i prawnego TKKF „Wierzbno” 27 marca 2002 r. zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego w kategorii Stowarzyszeń Kultury Fizycznej. 27 grudnia 2004 r. Ognisko uzyskało status organizacji pożytku publicznego, który utrzymujemy do dzisiaj. Umożliwiło to m.in. przyjmowanie darowizn z 1-procentowych odpisów podatkowych od osób fizycznych.

TKKF „Wierzbno” podjęło się realizacji programów zlecanych przez Urząd m. st. Warszawy oraz Urząd Dzielnicy Mokotów, zbieżnych ze statutowym programem Ogniska. W 2008 r. Urząd m. st. Warszawy zlecił Ognisku udział w akcji „Senior starszy – sprawniejszy”. Ognisko realizowało ten program do końca jego istnienia. Natomiast Urząd Dzielnicy Mokotów zlecił Ognisku realizację zadania „Podniesie sprawności fizycznej osób niepełnosprawnych”. Do 2021 r. realizowaliśmy program „Aktywny warszawiak”, Urzędu m. st. Warszawy. W ten sposób przestaliśmy być wyłącznie „klubem zawałowców”. Obecnie organizujemy grupowe zajęcia gimnastyczne i sportowe dla mieszkańców Warszawy i okolic oraz zachęcamy do wyrabiania u siebie nawyku zdrowego stylu życia.

50-lecie działalności

W 2020 r. skończyliśmy pierwszą pięćdziesiątkę naszej działalności i... w okolicznościowych koszulkach rozpoczęliśmy nową.

W 2020 r. obchodziliśmy 50. rocznicę powstania naszego stowarzyszenia.

Zajęcia gimnastyczne i sportowe

TKKF Wierzbno prowadzi grupowe zajęcia  gimnastyczne i sportowe (siatkówka) dostosowane do potrzeb członków naszego Ogniska. Ćwiczenia organizowane przez nasze Ognisko odbywają się od września do końca czerwca, w miesiącach letnich (lipiec i sierpień) mamy przerwę wakacyjną. Z naszych grupowych zajęć gimnastycznych, sportowych i rekreacyjnych korzystają seniorzy, emeryci oraz osoby niepełnosprawne. Prowadzone przez nas ćwiczenia dla seniorów cieszą się dużym uznaniem wśród osób starszych. Staliśmy się czymś w rodzaju klubu sportowego dla seniorów na warszawskim Mokotowie.

Systematyczne uczestniczenie w zajęciach dla seniorów spowalnia procesy starzenia, poprawia funkcjonowanie kręgosłupa, powoduje likwidowanie przykurczy mięśni, przyczynia się do rozciągnięcia mięśni klatki piersiowej, zwiększenia wydolności krążeniowo-oddechowej oraz wyrobienia nawyku prawidłowego oddychania, wpływa na zwiększenie ruchomości stawów kończyn, obniżenie ciśnienia krwi, łagodzi dolegliwości związane z chorobami serca. Dlatego właśnie wszyscy, a szczególnie osoby starsze, seniorzy, powinni zadbać o częste wykonywanie odpowiednio dobranego przez profesjonalnego instruktora zestawu ćwiczeń. Gimnastyka bowiem wpływa także na zwiększenie pojemności płuc, obniżenie poziomu cholesterolu oraz likwidowanie przewlekłego zmęczenia. To wszystko daje możliwość lepszego funkcjonowania w życiu. A zatem, komfort psychiczny jest wprost proporcjonalny do wysiłku wkładanego w utrzymanie dobrej kondycji fizycznej.

Gimnastyka dla Seniorów

TKKF Wierzbno prowadzi zajęcia gimnastyczne dla seniorów.

Siatkówka dla Seniorów

TKKF Wierzbno prowadzi zajęcia sportowe dla seniorów – grę w siatkówkę.

Zapraszamy we wtorki i w czwartki – w godzinach zajęć (16.00-20.00).

Epidemia Covid-19

Nadejście epidemii Covid-19 spowodowało duże zmiany w funkcjonowaniu naszej organizacji. Z uwagi na zagrożenie epidemiczne i lockdown-y zmuszeni byliśmy przerywać zajęcia. Nasz Trener utworzył wówczas listę ćwiczeń wraz z instrukcjami ich wykonywania aby uczestnicy naszych zajęć mogli ćwiczyć w domu. Po zakończeniu lockdown-ów powracaliśmy do ćwiczeń przy zachowaniu obowiązkowych rygorów sanitarnych (maseczki, mierzenie temperatury, odstępy, szczepienia itp.). Uczestnicy naszych zajęć znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka, więc musieliśmy przestrzegać obowiązujących zasad ze szczególną starannością. Bezpośrednio po lockdown-ach zajęcia odbywały się na powietrzu, korzystaliśmy wówczas ze szkolnego boiska. Później mogliśmy wrócić z gimnastyką dla seniorów do sali gimnastycznej. Grupy ćwiczące musiały być wtedy, oczywiście, mniej liczne. Cios zadany przez epidemię był dla naszej organizacji bardzo bolesny.

Ponieważ zajęcia prowadzone przez TKKF Wierzbno mają duży wpływ na poprawę samopoczucia, zapobiegają depresji i eliminują poczucie wykluczenia społecznego, bardzo nam zależało na tym, aby nie przerywać naszych zajęć w tych trudnych warunkach.

Ćwiczenia na boisku

Zajęcia podczas epidemii odbywały się na boisku szkolnym.

Nordic walking

Podczas zajęć wykorzystywany był dodatkowy przyrząd gimnastyczny – kijki nordic walking.

Zajęcia podczas deszczu

Czasami pogoda płata figle i po prostu leje. Podczas deszczu zajęcia się odbywały „pod daszkiem”.

Przykładowy zestaw ćwiczeń dla seniorów do samodzielnego wykonania.

Można wybrać po 2-4 ćwiczenia (z każdego działu) i robić po 6-10 powtórzeń. Ćwiczenia należy przeplatać ćwiczeniami oddechowymi. Zestaw ćwiczeń przeznaczony jest dla uczestników naszych zajęć. Inne osoby mogą wykonywać te ćwiczenia, jednak na własną odpowiedzialność.

Rozgrzewka

  • marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan,

  • wymachy i odmachy ramion,

  • krążenia ramion i barków,

  • krążenie biodrami,

  • skłony i skrętoskłony w staniu w rozkroku,

  • wypad, noga z przodu zgięta, tylna wyprostowana – spychanie biodra w dół i do przodu.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha w leżeniu tyłem

  • w uniesienie nóg do „krzesełka” wytrzymanie pozycji przez kilka spokojnych oddechów bez odrywania lędźwiowego odcinka kręgosłupa,

  • przyciąganie zgiętych w kolanach nóg do klatki piersiowej i prostowanie do góry,

  • proste w kolanach nogi uniesione do góry; opuszczanie raz jednej, raz drugiej w dół (opuszczanie podczas wdechu, dołączanie do drugiej nogi w górze przy wydechu),

  • zgięte nogi przyciągnięte do klatki piersiowej, ramiona na podłodze na wysokości barków – przekładanie nóg z jednej strony na drugą

  • nogi w krzesełko, dłonie na udach – podczas wydechu, przy uniesionej głowie napierać rękami na nogi, nogami na dłonie (nie ma żadnego ruchu),

  • nogi w pionie – sięganie rękami w kierunku stóp (z unoszeniem głowy),

  • jedna noga wyprostowana nad podłogą, druga mocno zgięta, przyciągnięta do klatki piersiowej, ręce splecione pod uniesioną głową – sięganie kolanem do przeciwległego łokcia i zmiana.

Ćwiczenia wzmacniające grzbiet i pośladki – leżenie przodem

  • unoszenie do góry: ramion, nóg, pojedynczo i naprzemiennie oraz jednocześnie,

  • przekładanie jakiegoś małego przedmiotu – za plecami podczas wdechu i przed sobą, na wyciągniętych rękach podczas wydechu,

  • Głowa oparta na splecionych dłoniach, nogi wyprostowane – nożyce poziome i pionowe,

  • Pozycja jw. nogi zgięte w kolanach – przekładanie nóg raz na jedną, raz na drugą stronę,

  • Pozycja jw. unoszenie zgiętych w kolanach nóg do góry, stopy zgięte grzbietowo,

  • Ściągnięcie łopatek (kciuki do barków, łokcie do boków)podczas wdechu, wyprost ramion podczas wydechu.

Klęk podparty

  • koci grzbiet – siodełko”,

  • unoszenie do poziomu prawej nogi, lewej ręki – wytrzymanie, zmiana,

  • Bez zmiany ustawienia dłoni i kolan – przechodzenie do leżenia, przez klęk podparty do skłonu w siadzie klęcznym (siad na pośladkach, głowa nisko) i z powrotem do leżenia,

  • Przejście do „deski” , pamiętać należy o podtrzymywaniu mięśniami brzucha odcinka lędźwiowego kręgosłupa i mocnym rozciągnięciu całego ciała; łokcie leżą dokładnie pod barkami, twarz skierowana w stronę podłogi,

  • Skłon w siadzie klęcznym (jeśli pośladki nie dotykają pięt – położyć pomiędzy nimi złożony koc), duże palce stóp połączone, kolana lekko rozsunięte, tułów pomiędzy udami; maksymalnie wyciągnąć do przodu po podłodze ramiona i czubek głowy.

Spotkania okolicznościowe

TKKF Wierzbno wytworzyło swoją lokalną społeczność. Ponieważ „nie tylko sportem człowiek żyje” organizujemy coroczne spotkania wigilijne dla naszych członków. Spotkania te są organizowane rotacyjnie przez uczestników poszczególnych grup ćwiczących. Oczywiście organizacja dofinansowuje te zgromadzenia (drobny poczęstunek). Jest wtedy okazja do spotkania w innym trochę charakterze, można swobodnie porozmawiać z innymi uczestnikami, dowiedzieć się czegoś itd. Możemy wtedy dodatkowo się policzyć i skontaktować z osobami, które uczestniczą w zajęciach o innych godzinach. Niestety ze względu na epidemię, od 2020 r. nie mogliśmy organizować naszych spotkań.

Wigilia 2017 r.

Zgromadzenie się odbyło wyjątkowo w sali gimnastycznej. Szkoła udostępniła nam również instrument, co wykorzystał kol. Marek. Jego występ pozostał na długo w pamięci.

Wigilia 2016 r.

Nasze spotkania odbywają się zazwyczaj w szkolnej stołówce. Trochę pracy i można wytworzyć świąteczny nastrój.

Szkolne dekoracje

Mniej formalna forma naszych corocznych spotkań. Mogliśmy wykorzystać dekoracje przygotowane przez Szkołę.

Imprezy

Bardzo chętnie bierzemy udział w różnych imprezach. Wystarczy pomysł i chęć do zabawy.

Andrzejki

Czasami przy jakiejś okazji uda się zgromadzić, choćby w tym celu, aby zrobić sobie wspólne zdjęcie

Olimpiada Seniorów

Bierzemy czynny udział w Warszawskiej Olimpiadzie Seniora – oczywiście w reprezentacji Mokotowa.

Mikołajki

Każda okazja jest dobra. Najważniejsze, że mimo zmęczenia, humor dopisuje.

Turnusy rehabilitacyjne

TKKF Wierzbno od wielu lat organizuje wyjazdowe tzw. Turnusy rehabilitacyjne. Początkowo w wyjazdach uczestniczyli nasz lekarz, pielęgniarka i instruktor. Obecnie opieka opieka lekarska i rehabilitacja są prowadzone przez miejscowe zespoły. Są to wyjazdy do ośrodków wypoczynkowych i sanatoryjnych, gdzie uczestnicy mogą korzystać z różnorodnych zabiegów, wycieczek pieszych, rowerowych, wodnych – w zależności od miejsca pobytu. Takie turnusy bardzo dobrze wpływają na stan zdrowia oraz integrują naszych uczestników. Najczęściej lokalizacje wybieramy w górach lub nad morzem, w miejscowościach atrakcyjnych turystyczne i w dobrze wyposażonych ośrodkach. Ze względu na koszty, terminy wybieramy przed sezonem letnim, czyli w maju i czerwcu. Na nasze wyjazdy można otrzymać dofinansowanie z NFZ. Byliśmy m.in. w Piaskach, Waplewie, Serpelicach, Sarbinowie, Stegnach czy w Kołobrzegu. Ze względu na zagrożenie epidemiczne, wyjazdy od 2020 r. się nie odbywały. Jeżeli warunki nam na to pozwolą, zamierzamy je wznowić.

Piaski 1993 r.

Niezawodny „składak”– to dopiero był rower!

Waplewo 1999 r.

Pamiątkowe zdjęcie w leśnej scenerii.

Krasne 2005 r.

Pogody się nie wybiera, każdego dnia trzeba swoje przejechać.

Osiek 2006 r.

Zapraszam na ćwiczenia. Dzisiaj, wyjątkowo, również się odbędą.

Serpelice 2007 r.

Kiedy wreszcie te schody ruszą?

Sochonie-Sosenka 2010 r.

Robimy sobie krótką przerwę, przed dalszą jazdą.

Darłówka 2011 r.

Zwiedzanie rowerem. Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcie i ruszamy dalej.

Sarbinowo 2012 r.

Jesteśmy z TKKF-u Wierzbno, więc codziennie ćwiczymy.

Stegna 2013 r.

Po zajęciach można wreszcie wybrać się na wycieczkę.

Jurata 2014 r.

Morze morzem, ale nie ma to jak spacer po lesie.

Dadaj 2015 r.

Po wynurzeniu okazało się, że jesteśmy sami w basenie.

Wągrowiec 2016 r.

Nie ma wymówek, podczas ćwiczeń obecność jest obowiązkowa.

Przełazy 2017 r.

Dzisiaj trochę wieje, lecz wycieczki nie odwołujemy.

Kołobrzeg 2018 r.

Sanatorium Kołobrzeg–Podczele, tutaj również byliśmy.

Iwonicz 2019 r.

Podczas pobytu w uzdrowisku Iwonicz-Zdrój mieliśmy wiele wycieczek. Wtedy łatwo o okazję do zrobienia pamiątkowego zdjęcia.

Ćwicz razem z nami – dasz radę!

Skip to content